Slaaptips

De ideale slaapkamer temperatuur

De ideale slaapkamertemperatuur wordt vaak vergeten wanneer het gaat over goed slapen. Met de warme zomerdagen en nachten weten we dit allemaal wel, maar in het voor en najaar wordt dit vaak over het hoofd gezien. Dit terwijl de temperatuur in de slaapkamer ontzettend belangrijk is en invloed heeft op de kwaliteit van je slaap. Omdat een goede nachtrust een van de belangrijkste elementen is voor je gezondheid, leggen wij je uit wat de ideale slaapkamertemperatuur is.

 

De temperatuur in je slaapkamer heeft invloed op jouw slaapkwaliteit, op hoe snel je in slaap valt en dus ook op je gezondheid. Je lichaam werkt eigenlijk als een thermostaat. Wanneer je gaat slapen zakt de temperatuur van je lichaam. Het dalen van de temperatuur heeft als gevolg dat het lichaam in slaapstand komt. Aan het einde van je slaapcyclus stijgt de temperatuur weer, het lichaam weet dat het moet ontwaken.

 

Als je slaapkamer te warm is, zal je lichaam minder snel afkoelen en kan je last krijgen van nachtelijk transpireren. Als je slaapkamer te koud is daarentegen, probeert je lichaam zich aan te passen waardoor je lichter slaapt en vaker wakker wordt. De ideale slaapkamertemperatuur ligt gemiddeld tussen de 16 en 20 graden. Als er teveel verschil zit in temperatuur van je lichaam en de slaapkamer kan je lichaam de juiste temperatuur niet bereiken. Hierdoor slaap je minder goed.

De voordelen van een juiste slaapkamertemperatuur

Als de temperatuur in je slaapkamer ligt tussen de 16 en 20 graden heeft dat voordelen.

  • Een juiste slaapkamertepratuur is goed voor je huid. Dit komt omdat je lichaam meer melatonine produceert. Dit hormoon zorgt ervoor dat je beter slaapt, maar gaat daarnaast ook veroudering tegen.
  • Doordat je lichaam de temperatuur minder hoeft te reguleren, val je sneller in slaap.
  • Als het lichaam gedurende de nacht op de juiste temperatuur is, zorgt dit voor meer aanmaak van bruin vetweefsel. Hierdoor verbrand je meer calorien in je slaap. Naast dat je minder kans hebt op overgewicht zorgt een juiste temperatuur ook voor een verminderde kans op diabetes en hart- en vaatziekten.


Wat tussen de gemiddelde 16 en 20 graden voor jouw ideaal is hangt af van persoonlijke voorkeur. Vaak zie je dat vrouwen een wat warmere slaapkamer willen dan mannen.

Tips voor een te warme slaapkamer

Is het te warm in je slaapkamer? Dit kan ervoor zorgen dat je onrustig slaapt en vaker snachts wakker wordt. Wat kun je hier tegen doen?

  • Gebruik goede dekbedden en beddengoed. Kies voor een dun zomerdekbed van bijvoorbeeld katoen of bamboo en tencel. Is een zomerdekbed nog te warm, neem dan alleen een dun laken.
  • Vooral tijdens de warme zomerdagen is het belangrijk om de warmte van buitenaf tegen te houden. Houd je de zon van binnenuit tegen door middel van gordijnen, dan is de warmte al door het glas heen en binnen. Doe je dit bijvoorbeeld door zonwering of rolluiken aan de buitenzijde, dan houd je de warmte buiten.
  • Zorg voor een goede ventilatie. Zet snachts en in de ochtend alle ramen open om te luchten en houd overdag, bij warme dagen, de ramen dicht en de zon buiten. Je kunt er ook voor kiezen om een airco of ventilator te gebruiken. Let erop dat een airco de slaapkamer niet te koud maakt en een ventilator niet teveel geluid.
  • Niet iedereen vind het fijn, maar slapen met zo min mogelijk kleding aan zorgt ervoor dat je het minder warm hebt.

Tips voor een te koude slaapkamer

Het liefst laat je de verwarming snachts uit, omdat je lichaam het anders te warm krijgt en de lucht in de slaapkamer te droog wordt. Maar wat doe je dan tegen een te koude slaapkamer? Wanneer de temperatuur te laag is warm je minder snel op en kom je moeilijk in slaap.

  • Je kunt de verwarming aanzetten om de temperatuur in de slaapkamer te verwarmen. Denk er wel aan dat de temperatuur niet te hoog moet worden en de lucht droger wordt gedurende de nacht. Stel je verwarming dan ook in op een vaste temperatuur tussen de 16 en 20 graden. Je kunt er ook voor kiezen om de verwarming uit te zetten zodra je in bed stapt. De temperatuur is dan aangenaam als je gaat liggen, en heeft geen negatieve gevolgen voor je slaap.
  • Slaap je meestal met je raam open voor frisse lucht maar wordt het te koud? Doe hem dan lekker dicht snachts. Een kwartier goed ventileren in de ochtend is voldoende.
  • Ook voor een koude slaapkamer is het juiste dekbed van belang. Hoe beter een dekbed de warmte isoleert, hoe minder snel je het koud hebt. Je lichaamswarmte zorgt dan voor een aangename temperatuur onder het dekbed. Heb je het dan alsnog te koud trek je extra kleding aan zoals een dikke pyjama of sokken.
  • Voor het naar bed gaan kun je een warme douche of een kop kruidenthee nemen. Beide zorgen ervoor dat het lichaam wordt opgewarmd.
  • Heb je het echt snel te koud snachts? Kies dan voor een waterbed. De temperatuur van een waterbed is instelbaar tot ongeveer 35 graden. Zo ben je zeker van een goede warme nachtrust.
 
Voor een slaapadvies kom je langs in onze winkel of maak je een afspraak via ons afspraakformulier. Wij helpen je graag met het vinden van het perfecte bed, want jouw slaap verdient onze aandacht.

Laatste berichten

Merken